Többfunkciós Kiszolgáló Robot Idősotthonok Részére (MuSeRo)
Pályázati azonosító: 2022-1.2.7-EUROSTARS-2023-00004
A megnövekedett várható élettartam, az egészségügyi szolgáltatások fejlődése erős nyomás alá helyezi az idősotthonok erőforrásait. A következő évtizedben jelentős hiány alakul ki a szakképzett humán erőforrásban és romlik az ellátás minőségében az egész fejlett világban.
A nemzetközi konzorcium tagjai, a PPM Robotics AS (Norvégia), a DLM Solutions Kft (Magyarország), az Eötvös Loránd Tudományegyetem (Magyarország) és a Nord University (Norvégia) ötvözve IT és robotikai tudásukat a legújabb idősgondozási és ember-robot kommunikációs kutatási eredményekkel arra vállalkoznak, hogy kifejlesztenek egy rendszert szociális és együttműködési képességgel ellátott, a lakókra fókuszáló kiszolgáló robotokkal és az ezek munkáját támogató, mesterséges intelligenciával támogatott munkafolyamat szervezési megoldással.
A projekt keretében a konzorcium kifejleszt egy kedvező költségű mobil robotflotta megoldást, amely szociális és kiszolgáló funkciókat képes ellátni idősotthonokban. A robotok egyedi multimodális kommunikációja lehetővé teszi, hogy a robotok az idős lakók számára is könnyen érthetőek legyenek anélkül, hogy jelenkétük zavaróvá válna, továbbá elősegíti a robotok elfogadását a lakók és a személyzet részéről is. A robot szerepkörök felvételével igazodik az adott helyzetekhez és a lakók kognitív képességeihez. Ez a lakóhoz igazodó viselkedés növeli a sikeres feladat végrehajtás és az ember-robot együttműködés esélyét, miközben az ember bevonásával egyszerűsíti az alkalmazandó technológiát és így a megoldás árát. A megoldás magában foglalja a robot flotta működtetéséhez elengedhetetlen szoftver logikát. Ez egy többrétegű mesterséges intelligenciára épülő folyamatvezérlő megoldás, ami prediktív funkciókat is tartalmaz és optimum-közeli tervet ad a robot flotta és a kiszolgáló személyzet együttes munkavégzésére, a feladatok felosztására.
A projekt egyik kihívása, hogy a megoldás a csökkent kommunikációs és kognitív képességekkel rendelkező lakókat is képes legyen támogatni, kiszolgálni. A robotoknak a lakókkal folytatott kommunikáció során alkalmazkodnia kell a fogadó félhez, a munkafolyamat szervező alkalmazásnak pedig a feladatok felosztása, priorizálása során kell figyelembe vennie ezeket a korlátokat.
Fontos feladat a robotok elfogadtatása mind a lakókkal, mind pedig az ápoló, kiszolgáló személyzettel. Ennek eléréséhez a robot viselkedésének igazodnia kell a feladathoz és dinamikusan kell tudni váltani a kiszolgáló, a motiváló, a kommunikációs segéd és a megfigyelő szerep között, és a multimodális kommunikáció nyújtotta lehetőségekkel hitelesen kell a munkatárs és a személyzet szerepet is felvennie.
A prototípus tesztelésére a norvég piacon kerül sor, ahol kb. ezer idősotthonban, otthononként öt robot telepítésével a 2030-ra várt kiszolgáló személyzeti igény 10-20%-a kiváltható lenne. Ezt követően kerül sor az európai piac megcélzására.